hirdetés

A kutyabarát minősítés nem jogi fogalom – jogászt kérdeztünk a témában

Tóth-Hencz Edit

2024. augusztus 4 - Képek: Getty Images Hungary

Kinek a döntésén múlik, hogy egy üzlet kutyabarát lesz-e? Dr. Kajó Cecília szakjogásszal beszélgettünk a témáról.

hirdetés

A „kutyabarát üzlet” mint fogalom egyre szélesebb körben terjed el Magyarországon is. Ennek egyik oka az, hogy kutyatartási kultúránk fejlődött. Ma már egyre többen tekintik a háziállatukat családtagnak. Ez  nemcsak több figyelmet, megfelelőbb ellátást jelent a kutya számára, hanem több együtt töltött időt a gazdával. Dr. Kajó Cecília szakjogászt kérdeztük, hogy mitől lehet egy hely kutyabarát.

Nincs olyan jogszabály, ami központilag megmondja, hogy melyik üzlet és mitől lesz kutyabarát

A jog általános logikája

„A jog általános logikája az, hogy nem azt mondja meg, hogy mit lehet tenni, hanem hogy mit tilos, így van ez ennél a témánál is. Nincs olyan jogszabály, ami központilag megmondja, hogy melyik üzlet és mitől lesz kutyabarát, több jogszabály többfajta okból mondja meg viszont azt, hogy hova nem mehet kutya (vagy egyéb állat)” – kezdi az ismertetőt dr. Kajó Cecília szakjogász.

Lehetséges okok

Annak, hogy a kutya hova nem mehet be, lehetnek például higiéniai okai. Az élelmiszerlánc-felügyeletről szóló jogszabályok előírják azt a szigorú metódust, ahogy az étel az alapanyagoktól az elkészítésen át az asztalunkra kerül. Teljesen kézenfekvő, hogy ebben a folyamatban semmi keresnivalója állatnak sem az előkészítés, sem a főzés környezetében. Lehetnek biztonsági okai is, például ahol komoly munkagépek vannak, vagy éppen a munkavégzés magukon az állatokon történik például egy laborban kísérleteznek valamivel, ott sincs keresnivalója állatnak.

Annak, hogy a kutya nem mehet be valahova, lehetnek például higiéniai okai

Egyéb esetben

„A »hétköznapi« termékeket árusító üzletekben vagy szolgáltatást nyújtó vállalkozásoknál alapvetően a tulajdonos dönti el, beengedi-e az állatokat mondjuk egy könyvesboltba vagy ruhaüzletbe vagy szállodába, ennek alapvetően három oldala van” – hívja fel a szakjogász a figyelmet. Ezek pedig a következők:

1. Egyrészt a vendég teljesíti azokat a minimumkövetelményeket, amelyek tőle mint állattartótól egyébként is elvárhatóak. Ilyen az érvényes oltás, féreghajtás, transzponder megléte, oltási könyv bemutatása kérésre, pórázhasználat, ürülékfelszedés.

2. A vállalkozás zónákat alakít ki, és meghatározza, hogy hova mehetnek állattal, és hova nem. Tiltott zóna egy szállodában például a konyha, vagy a másik szállóvendég szobája. A vállalkozásnak ezen túl definiálni kell, praktikusan egy házirendben, hogy mitől állatbarát (pl. kihelyezett itatótálak, felügyelet, amíg a gazda vásárol vagy valamilyen szolgáltatást vesz igénybe, a hagyományosnál többszöri takarítás), és hogy mi történik váratlan eseménynél, támadásnál, harapásnál, szökésnél, károkozásnál.

3. A harmadik oldal, amit sajnos sokszor elhanyagolunk. Ez abból az egyébként téves alapfeltételezésből indul ki, hogy mindenki szereti az állatokat, nincs semmilyen ellenérzése velük kapcsolatban. Arról is gyakran megfeledkezünk, hogy egészségügyi okok is húzódhatnak a háttérben, ha valaki nem szereti a kutyákat. Célszerű a vállalkozásnak felmérést végeznie előzetesen a munkavállalói körében, hogy mind támogatják-e az állatbaráttá válást, illetve hogy például van-e valaki, aki fél a kutyáktól vagy éppenséggel allergiás a kutyaszőrre, vagy bármi más okból nem szeretne érintkezni állattal.

Mást jelent tehát a kutyabarát hely minősítés egy könyvesbolt, egy ruhaüzlet és egy szálloda esetében

Nem jogi fogalom

„A kutyabarát hely minősítés tehát alapvetően nem egy jogi fogalom, hanem egy jó értelemben vett PR-eszköz, aminek lehetnek jogi összetevői is, de ezek alapvetően a vendégek, vásárlók állattartói minőségéhez kapcsolódnak, illetve ahhoz, hogy a szolgáltatást nyújtó vállalkozó mivel foglalkozik, és ott a résztevékenységekhez milyen zónák, elkülönült helyiségek tapadnak” – összegzi dr. Kajó Cecília a jog oldaláról a kutyabarát hely minősítéssel kapcsolatos kérdéseket. Mást jelent tehát a kutyabarát hely minősítés egy könyvesbolt, egy ruhaüzlet és egy szálloda esetében, és a minősítés alapvetően önminősítés, nem más adományozza a helynek, hanem maga dönt úgy, hogy ezentúl így működik. Vannak olyan civil szerveződések is, amelyek pénzért ilyen kutyabarát védjegyet, elismervényt adnak, ha a védjegyért folyamodó az általuk megszabott feltételeket teljesíti.

kutya kutya és ember kutya és ember kapcsolata kutyabarát kutyabarát hely

Kapcsolódó cikkek

További cikkeink

A macskák is a kedvenceid?
Látogass el az Az én macskám oldalunkra is!