Négylábú az osztályban: a kutya miatt jobban tanul a gyerek?
2021. augusztus 31
2021. augusztus 31
Kétségkívüli, hogy a kutyák társasága pozitív hatással van az emberekre. Vajon az ebek a gyerekek iskolai teljesítményére is kedvező hatást gyakorolnak? Miért alkalmazzák őket az oktatási intézményekben?
A kutya az ember legjobb barátja – tartja a mondás –, és ez sokszor a gyakorlatban is beigazolódik. Egyes négylábúak azonban különösen jó képességekkel rendelkeznek, és ez alkalmassá teszi őket, hogy terápiás kutyákká váljanak. Nyugodt, kiegyensúlyozott személyiségük által megfelelő partnerei lehetnek a gátlásos vagy zárkózott, értelmileg sérült gyerekeknek, felnőtteknek. Nem csupán a pszichés zavarok kezelésénél lehet hasznos az eb jelenléte, hanem a tanulás, oktatás során is. Vajon az iskolában miért lehet ösztönző a kutya jelenléte?
Számos pozitív hatása lehet annak, ha az iskolában kutyákat alkalmaznak az oktatás során. Például tapasztalatok alapján a gyerekek szívesebben vesznek részt az órákon, javulhat a teljesítményük. Az állatokkal kapcsolatos ismereteik is bővülhetnek, és megtanulhatnak felelősséget vállalni. Emellett nőhet az önbizalmuk és sokkal kitartóbbak lehetnek.
Egy kanadai egyetem érdekes vizsgálatot folytatott a terápiás kutyák diákokra gyakorolt hatásáról. Kutatásukban huszonkét gyerek vett részt, akik olyan órákon tartózkodtak, ahol ebek is jelen voltak. A vizsgálat során megállapították, hogy a gyermekek hangulata javult, és sokkal aktívabbak voltak az órákon. A visszajelzések alapján a kutyák jelenléte egyértelműen pozitív hatást gyakorolt a tanulókra.
Egy amerikai kutatás szerint szintén kedvezően hathat a kutyák jelenléte az iskolákban. Vizsgálataik alapján arra a következtetésre jutottak, hogy az ebek közvetlen hatással lehetnek a tanulásra, hiszen az állat jelenléte befolyásolhatja a motivációt, és javíthatja a gyerekek általános magatartását. Ezek alapján a négylábúak valóban jó benyomást tehetnek a tanulókra.
Magyarországon a Tág Világ Iskolában 2016-ban született meg a kezdeményezés, hogy három kutyát (magyar agár, német vizsla keverék és egy szálkás szőrű tacskó) vontak be az oktatásba, és vizsgálni kezdték a tanulókra gyakorolt hatásukat. Megállapították, hogy a kutyás osztály volt a legrendezettebb az egész intézményben, és a diákok összetartóbbak, nyitottabbak, figyelmesebbek és kitartóbbak lettek.
Azok az állatok alkalmasak ilyen kutyának, akik rendkívül türelmesek, nyugodtak és empatikusak, figyelmesek. Nem csupán elfogadják az embereket, hanem biztonságot is nyújtanak, megbízható társak a legnehezebb helyzetekben is. Erre szükség is van, hiszen a gyerekek mellé nem kerülhet olyan eb, aki vehemens és megbízhatatlan viselkedésével csak zavarná őket vagy félelmet válthatna ki belőlük. Bizonyos fajták különösen alkalmasak terápiás célokra, ilyen például a labrador retriever, a golden retriever, az agár vagy az uszkár. Természetesen nem csak a fajta határozhatja meg azt, hogy kiből lesz jó terápiás kutya, hiszen nagyon sok múlik a személyiségen, a viselkedésen, és a megfelelő kiképzés is elengedhetetlen!
(Képek: Getty Images Hungary)
Kövess minket!
facebook instagram youtube spotifyKapcsolódó cikkek